Sådär ett år senare.

Ja nästan ett år är det sen sist. Vi får väl se hur länge jag håller på denna gång!

Man kan liksom inte sammanfatta ett helt år i ett enda blogginlägg, så jag tänker inte ens försöka. Dessutom är det mest min familj som läser denna bloggen och de vet ju ändå allt. Men två saker måste jag ju berätta i alla fall:

1. Jag är numera tvåbarnsmor. Älskade Tilda har blivit storasyster till världens vackraste Lilly.
Finast i världen!

2. Vi håller på att flytta till Karlskrona! Har fått en jättefin lägenhet mitt i stan och det känns så otroligt roligt. Lite vemodigt är det förstås att lämna Torsås, men ärligt talat är det helt omöjligt för mig att bo kvar om jag vill kunna ha ett jobb (vilket visserligen inte är aktuellt på ett tag, men tiden går fort) eftersom jag inte har körkort och busspendling inte fungerar här. Och jobb i Torsås finns inte.


Oh well, anledningen till att jag ens kom på tanken på att göra ett blogginlägg efter alla dessa månader var att jag blev tillfrågad om ett visst recept. Och recept passar förstås utmärkt på bloggar! Kanske det nya temat för bloggen blir just recept och MAT, eftersom det är en av mina stora passioner och jag skulle kunna läsa/skriva/prata om mat nästan all min vakna tid. Men vi får väl se!

Igår hade vi detta till middag:

Pulled pork på tortilla, med aioli och salsa

Pulled pork är en rätt som är mycket populär i USA. Man använder sig av långsam tillagning under lång tid, och oftast tillagar man köttet på grillen. Men även min variant i ugnen fungerar. Jag använde fläskkarré, men även andra delar av grisen fungerar skulle jag tro. Köttet smaksätts med bbq-kryddor och dras efter tillagning sönder i trådiga bitar (därav namnet). Jag utgick från det här receptet men gjorde vissa justeringar. Här är mitt recept för gårdagens fredagsmys! Att göra egen aioli, salsa och tortillabröd kanske är lite overkill, men det blir sjukt gott och är lätt som en plätt. Så har man tid och lust tycker jag absolut man kan göra det, annars funkar så klart köpe-alternativ (nästan) lika bra.


Pulled pork

1 kg fläskarré (hel bit)
1 gul lök
5 klyftor vitlök
1 dl ketchup
ca. 1,5 msk chipotlepasta (finns på texmex-hyllan)
½ dl vatten
1 msk farinsocker
ca. 1 tsk mald koriander
ca. 1 msk mald spiskummin
Lägg karrén i någon form av kastrull/gryta med lock. Skär lök och vitlök grovt och lägg runt köttet i grytan. Blanda resten av ingredienserna till en röra och bred denna över köttet.

Sätt in grytan med lock på i ugnen, 125°, och tillaga tills köttet är så mört att man kan dra loss det med en gaffel. Det tar minst 4 timmar, jag hade nog min inne nästan 5 timmar. Kolla till köttet lite då och då. När köttet är klart, låt det svalna lite och dra sedan sönder det helt. Blanda köttet med såsen som bildats på botten, smaka av. Det kan behövas mer kryddning! Jag är lite av en saltoman och jag tyckte det behövdes ganska mycket salt trots att originalreceptet inte hade något salt alls. Men det är väl en smaksak.


Tortillabröd

6 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 msk olja
2 dl vatten
Lite olja till stekning
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Blanda i resten, knåda snabbt ihop till en deg. Dela i 10-12 bitar och forma till bullar. Kavla ut varje bulle till en tunn kaka. Stek i lite olja, ca. ½ minut per sida. Lägg under folie så bröden håller värmen.


Aioli

2 st äggulor
1 tsk fransk senap
1 msk vitvinsvinäger
2.5 dl matolja
ca. 4 vitlöksklyftor
Salt, peppar

Blanda gulor med senap och vinäger. Vispa i oljan droppvis. Salta och peppra, riv ner vitlök.


Salsa

6 tomater
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 msk rödvinsvinäger
1 msk brun farin
Salt, peppar

Finhacka lök och vitlök. Gröp ur tomaterna, släng urgröpet (det är nog inte ett riktigt ord men ni fattar) och skär i små bitar. Blanda lök, vitlök och tomat i en skål. Blanda ihop olja, vinäger, farin, salt och peppar och häll det ovanpå. Blanda runt.


Till servering: Isbergssallad, avokado, gräddfil, rädisor. Eller vad som helst man gillar egentligen, men det använde jag.

Vid servering brer man aioli på ett tortillabröd, lägger på sallad och kött och toppar med salsa och avokado. Ringlar sen på lite gräddfil och strör fint skuren rädisa över. Klart!


Aningens långt inlägg (note to self: bli bättre på att skriva recept), men detta är enligt mig tusen gånger godare än den klassiska fredagsmys-maten tacos (som jag själv inte alls gillar). Så prova det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0